...Allahumma Solli 'ala Muhammad wa 'ala aali Muhammad...

IKLAN

SALJI





















Rabu, 21 September 2011

KISAH MASJID POKOK


Banyak sudah mukjizat yang nabi(Muhammad S.A.W) bawa ketengah-tengah orang Arab itu nak yakinkan mereka mengatakan dia( nabi Muhammad S.A.W) nabi sungguh.Tapi kena nampak Nabi SAW itu dengan mata hati bukan dengan mata kepala ini.Di antaranya,ada Arab yang tidak percaya dengan kenabian nabi Muhammad S.A.W,tidak percaya dengan Al-Quran. Dia kata aku nak tengok sendiri mukjizat kelebihan kamu(Nabi Muhammad S.A.W)yang dihadapan aku biar aku nampak.Kalau aku nampak aku nak beriman.kalau aku tak nampak dengan mata kepala aku,aku tak nak beriman.Itu yang berlaku yang sekarang ini ada sebuah masjid di Mekah tak jauh daripada masjidil haram ke arah rozzah (padang Arafah)ada sebuah masjid bernama Masjidul Sajara(Masjid Pokok).

Tempat itulah Rasulullah S.A.W(Junjungan Mulia)di kunjungi beberapa orang Arab.Seorang menghadapi Rasulullah S.A.W dan yang lain duduk menunggu daripada jauh.Dia nak pergi patahkan kepala Nabi Muhammad S.A.W. Kalau Rasulullah tak buktikan yang Rasulullah nabi sungguh dia(orang Arab itu) nak patahkan kepala Rasulullah SAW..
Nabi Muhammad S.A.W sebut kepadanya.”Aku ada Al-Quran”.
“Aku tak mau dengar Quran.Kalau Quran bahasa arab.Aku pun orang Arab.Aku boleh buat Quran juga tapi aku tak mau buat.Aku nak bukti yang lain”kata orang Arab itu.
Jibril kata “Izhad ila haadit tilka sajarah wasallim alaih wakullahaah Muhammadun yukriukassalam.
Muhammad kata kat orang Arab itu “kamu pi kabar,cakap kat pokok itu Muhammad kirim salam kepada kamu.kemudian tanya pokok tu siapa aku (Nabi Muhammad S.A.W)ni?
Orang arab itu kata “sah dah kawan-kawan aku kata yang Nabi Muhammad gila”.nak suruh cakap dengan pokok.
Nabi kata” kamu nak buktikan.pergi buat apa yang aku suruh.Kamu akan jumpa dengan bukti siapa aku.
Akhirnya laki-laki tu bagi tau kat pokok yang dalam sejarah jauhnya 300 meter.
Dia kata”Pokok,Muhammad kirim salam kepadamu”
Pokok itu bersuara ”alaihissalam warahmatullah wabarakatuh.Yang didengar oleh orang arab ini yang masih kafir tadi yang mata hatinya masih buta tadi.Nabi Muhammad bagitau suruh khabarkan kat pokok itu katanya “Aku (Nabi Muhammad S.A.W) suruh dia datang mengadap.
Orang Arab tu bagitau kat pokok itu.Pokok itu bergoncang,tercabut dari akar umbinya dan mengulung-gulung dirinya dan sampai kepada Rasulullah S.A.W. Kemudian orang Arab itu pun sampai selepas pokok itu sampai.
Nabi kata kepada pokok suruh bagitau kat orang Arab itu aku (Nabi Muhammad S.A.W) ni siapa?
Pokok kata”ashadu annaka Rasulullah(aku mengaku dan aku bersaksi bahawa kamu ni Rasulullah).
Nabi Muhammad S.A.W kata ‘Terima kasih.Balik semula ke tempat kamu’.
Pokok itu balik. sudah tak berdaya bangun.pokok itu mati.Di tempat itulah didirikan masjid yang di namakan Masjidul Sajarah.Menyaksikan benarnya Nabi Muhammad S.A.W sebagai rasul dan mukjizat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan